Ventspils muzejs pēta Ventspils pilsētas, novada un Ziemeļkurzemes vēsturi. 

Muzejam ir četras svarīgas daļas – 

  • Livonijas ordeņa pils;
  • Piejūras brīvdabas muzejs;
  • rakstnieka Herberta Dorbes muzejs;
  • Amatu māja. 

Livonijas ordeņa pils ir arī visvecākā ēka pilsētā. 

Piejūras brīvdabas muzejā ir brīvdabas ekspozīcija. Tajā redzamas senas zemnieku un zvejnieku sētas, arī laivas. Šeit brauc arī vairāk kā 100 gadus vecs vilcieniņš Mazbānītis. Piejūras brīvdabas muzejam ir uzcelta jauna ēka darbiniekiem un ekspozīcijai. 

Amatu mājā ir iekārtota Senā klase. Tādā mācījās bērni pirms simts gadiem. Šeit darbojas arī Audēju un Podnieka darbnīcas. 

Herberta Dorbes muzejs ir iekārtots kā 20.gadsimta 60.-80.gadu privātmāja.